Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

21.4.2009

Superruokia

Kokosin tähän listaan superruokia (superfoods), jotka sisältävät erityisen paljon ravintoaineita ja joiden sisällyttäminen ruokavalioon rikastuttaa sitä varmasti enemmän tai vähemmän. Koska lähes kaikenlainen materiaali pitää kyseenalaistaa, otin tähän tuntemani, oman kokemuksen mukaan varmat ja turvalliset valinnat poislukien esim. soijan. Allaluetellut parempia tietysti luomuna, mutta sen puutteessa ja pienemmissä määrin myös ei-luomuna. Lähteenä wikipedia (en), jonka listauksesta olen jättänyt siis osan pois.

Omena
Avokado
Banaani

Pavut (paitsi soijapavut)

Punajuuri
Mustikka
Parsakaali

Kaakao

Kahvipapu

Karpalo
Pellavansiemen

Lehtikaali

Kaura
Appelsiini
Papaya
Kurpitsa
QUINOA
Vadelma
Ruusunmarja

Lohi (villi)

Merilevä (ei paljoa kokemusta)

Pinaatti
Bataatti (sweet potato)
Vihreä tee
Tomaatti
Kalkkuna (luomu, ei tosin kokemusta)

Saksanpähkinä/pähkinä (walnut)
Maustamaton jogutti, luomu
Hamppu (lisätty myöhemmin)

QUINOA

Lisäksi erityisesti nämä hifimmät, joista itsellä ei VIELÄ kokemusta:

Goji-marja
Aloe Vera
Maca
Incan Berry

Spirulina
Chlorella
Propolis
Emomaito
Bee Pollen (mehiläisen jalostama siitepöly)


Lähteet: wikipedia, luomuttajat-forum (jossa mennään vielä pidemmälle..)

10 kommenttia:

  1. Itse lukisin ehkä myös goji-marjan superruokiin!

    VastaaPoista
  2. Totta varmaan, menossa kohta ostaan näitä vähän hifimpiä:) Lisäämpä listaan.

    VastaaPoista
  3. Näitä kun rupee selaamaan niin tuntuu että luontohan on täynnä omia superruokiaan.

    Tuli mieleen että semmosessa keittokirjassa kuin Härkäpapua sarvista on lueteltu kotimaisia terveyskasveja. Härkäpapu, camelina, hamppu, ruusunmarja, lupiini, speltti, tattari, tyrni ja nokkonen. Kannattaa kuitenkin tutustua kirjaan, jos fennovegaaninen kasvisruoka kiinnostaa. :)

    VastaaPoista
  4. Joo kyllä näitä täällä suomessakin on ihan saatavilla, ihmiset vaan käyttää usein sitä perus tomaattia, kurkkua ja salaattia vaikka kymmeniä muita ois tarjolla. Joo, pitääkin tutustua kirjaseen!

    VastaaPoista
  5. Juu, käsittääkseni kahvipapu on loistoaine raakana, mutta paahdettaessa sitten pavun rasva härskiintyy ja muodostuu jopa epäterveelliseksi. Raakana syömisestä en osaa sanoa juuta enkä jaata.
    Tästä löytyy lisää kommentointia asiasta (mm. Olli Posti) http://sundqvist.blogspot.com/2009/04/kahvihammasta-sarkee-pahiten-suomessa.html

    VastaaPoista
  6. Itse luen superruokiin ihan ehdottomasti myös tattarin ja valkosipulin. Idut ja vehnäoras tietty myäös. Niin, ja nokkonen. Näitähän on vaikka kuinka :D
    Tässä kans ihan ok lista: http://www.youtube.com/watch?v=H66-zxgs0QY

    VastaaPoista
  7. Superruokien fontit ovat taustaan nähden niin huonot ettei niistä saa selvää. Vaihdatko ystävällisesti fontin väriä. Kiitos.

    VastaaPoista
  8. Hei! Kiinnostuin Me naiset lehdessä olleen artikkelin jälkeen etsimään lisää tietoa superruoasta. Itse käytän juuri noita hifinpiä jo ennestään mm. Forever living prodactsin juotavaa Aloe Vera Geliä, propolis ja bee pollen ovat saman valmistajan tuotteissa tuttuja. Propolista olen käyttänyt ulkoisena voiteena. Aloe juomasta itselläni on todella hyvää kokemusta, suosittelen!

    VastaaPoista
  9. Minulle marjat maistuvat joskus talvisinkin, jo satun olemaan kaukana kotoa.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...