Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

19.4.2009

Soijat vaihtoon

Aikaisempi postaukseni kirjasta herätti muutamia kommentteja, kiitos niistä suuresti. Kuten huomaatte, aiheet rönsyilevät ruoka-ohjeista mielipiteisiin, tykkään kirjoitella ja minulla on (toistaiseksi) aikaa siihen:). Kaikki kommentointi, palaute ja ideat ovat enemmän kuin tervetulleita.

Jatkuvasti sitä vaan oppii uutta, mutta hyvä niin. Olemme alkaneet vältellä maitotuotteita vaihtamalla niitä lähinnä soijakorvikkeisiin. Nyt aion vaihtaa soijakorvikkeet taas muihin - kaurapohjaisiin tai luomumaitopohjaisiin, tavoitteena siis vältellä pitkälle jalostettuja tuotteita, joita useimmat soijatuotteet valitettavasti on. Eri asia sitten luomusoija, mutta sitä on hankalammin saatavilla. Suosittelen siis soijavalmisteiden sijaan käyttämään kohtuudella luomumaitotuotteita sekä kaurapohjaisia - ennen kaikkea katsomaan tuotteen ainesosia ja varsinkin listan pituutta ja e-koodien määrää. Yosa -luomukauravalmisteet ovat parempi valinta, vaikka osassa niistäkin ainesosien lista pitkä. Luomu on kuitenkin AINA parempi valinta.

Myös soijarouhe, jota useassa jauheliha-korvike ruoassamme olemme käyttäneet, jää nyt vähemmälle ja korvaantuu luomusoijalla (huonommin saatavilla)ja luomutofulla. Monet voivat ahdistua, että mitä tässä nyt enää voi syödä, mutta eipä ole sitä valinnanvaikeutta, kun kerran jaksaa opetella puhtaiden ainesten käytön. Sen jälkeen teollinen mössö varmasti maistuu siltä, ettei sitä enää edes halua.

Soijapavut

Lisäsin tämän kohdan kysymyksen innostamana. Kun googlettaa suomeksi "soijapavut" tulee tulokseksi monia terveysväittämiä, joihin ensimmäisessä kommentissa viittasinkin. Kuitenkin muistin tarkistaa Pollanin kirjasta (joka on uusi raamattuni:) ) tarkemmin asiasta ja siellä sanotaankin seuraavaa:

"Sellaisenaan soijapapu on sopimaton ravintokasviksi. Se sisältää joukon "vastaravintoaineita" eli yhdisteitä, jotka käytännössä estävät vitamiineja sekä hivenaineita imeytymästä elimistöön, sotkevat hormonijärjestelmää ja estävät elimistöä hajottamasta myös soijan omia proteiineja. Aasian ruokakulttuurien oli itse keksittävä, miten tästä hankalasta kasvista saatiin erittäin ravitsevaa ruokaa -ja näin alettiin valmistamaan tofua"

Ainoastaan tofusta on siis pitkä kokemus historiassa ja googlettamalla "soybeans ja health" tuleekin vastaukseksi mm. tämä artikkeli soijapapujen haitallisuudesta, sekä myös wikipediassa on ristiriitaista tietoa (Suomen wikipediassa tietoa on todella suppeasti). Artikkelissa sanotaan myös soijaproteiini-isolaatin oleva "not so friendlyä" juurikin sen teollisen käsittelytavan vuoksi. Tässä todellakin oppii, kun tietoa joutuu etsimään ja vielä arvioimaan lähdemateriaalin luotettavuutta. Itse ottaisin ainakin varman päälle ja uskoisin näitä lähteitä, ennemmin kuin suomalaisia.

Back to basics eli helppoihin kokkailuihin.
Seuraavassa 2 nopeaa, ravintorikasta ateriaa:

Valmis falafelit quinoan kanssa


Valmis falafelit on ostettu Ruohonjuuresta (jääkaapista) ja valitettavasti pakkaus on jo roskissa, mutta hyviä oli. (ainesosalistaa en enää muista -enkä tiedä onko parhain valinta, mutta eineksistä puhuttaessa varmaan parhaimpia kasvistuotteita)
Dippinä luomu-linssi-tofu voileipätahnaa (ainakin Hyvinvoinnin tavaratalo)











Luomumunakas


- 3 luomumunaa
- paketti marinoitua luomutofua
- 2 sipulia
- mausteita (suolaa, mustapippuria, paprikaa)

Paista muutama minutti pilkottuja sipuleita ja tofua kookosöljyssä.
Sekoita tällä välin munat astiassa, lisää hieman vettä ja mausteet. Kaada seos hieman ruskistuneiden tofun ja sipulin sekaan. Anna paistua munakkaaksi.

Tämä on sitten oikein ravintorikas proteiinipaukku. Tarjoile runsaiden vihannesten sekä esim. quinoan kera. Kuvassa on mm. suomalaista lanttua, joka sisältää luonnostaan vaikka mitä.

9 kommenttia:

  1. Hmm... Entäpä sitten soijapavut, miten on niiden laita?

    VastaaPoista
  2. Kuivat soijapavut (liotettavat) ovat puhdasta ainetta, jos ne ovat luomua. Ainoastaan luomuviljelty soija on takuuvarmasti geenimanipuloimatonta. Varmistaminen pakkauksesta kannattaa, koska 90% maailman soijakaupasta on gm-soijaa. Hyvä että kysyit, niin löysin varmistuksen tästäkin:)

    VastaaPoista
  3. Hei, lisäsin kirjoitukseen kohdan soijapavuista ja edellisen kommenttini voi unohtaa

    VastaaPoista
  4. Jossain vaiheessa käytin melko paljon soijarouhetta tuomaan proteiiniäkunnes luin myös näistä huonoista puolista. Tofua en kuitenkaan ole koskaan kotona käyttänyt, mutta voisikin nyt tämän innoittamana kokeilla.

    Tästä tulikin mieleen, että Kiinan-matkalla tuli kaduilla välillä vastaan aivan järkyttävä haju. Lopulta kuitenkin selvisi, että niissä tehtiin ja myytiin tofua. Olisi pitänyt tutustua tarkemmin siihen toimintaan, mutta silloin pyrin vain välttämään kyseisiä kojuja. :D Hyvää tuo kuitenkin jossain ruoissa oli.

    Mutta kait se vaan on niin, että pitäisi vain luottaa vanhoihin hyviksi todettuihin ruoka-aineksiin ja jättää nämä uudet hienot "huippuruoat" väliin.

    VastaaPoista
  5. Asiaa! :) Et kai pane pahaksesi jos linkitän tätä blogausta kaikille vegaaniystävilleni? :)
    Mercola rocks, siitä munkin opiskelu varsinaisesti alkoi.
    Mutta älä mainitse Mercolan nimeä lääkäreille tai muille viranomaisille, saatat saada pahat tilitykset niskaan.. =)

    Mercolan kautta löysin 3v sitten Mike Adamsin, ja Miken kautta toissavuonna David Wolfen ja superfoodit. Nyt kun Wolfenkin kirjat, videot ja podcastit on aika tarkkaan kahlattu läpi, kuuntelen lähes päivittäin David Favoria. Mercolasta ja NaturalNewssistä pääsee kuka tahansa kielitaitoinen helposti alkuun; Wolfen ja varsinkin Favorin jutut saattaa alussa heittää pahemman kerran yli hilseen..

    Niin, ja Barron on myös kova kaveri, vaikkakin vähän edellisiä kuivempi ja tieteellisempi. Wolfe on ylivoimasesti hauskin ja karismaattisin, kaikin puolin paras kommunikoija! Sen videoita voisi katsella Google Videosta vaikka viikon putkeen!

    VastaaPoista
  6. Hei löysin blogisi kun olit laittanut itsesi lukijaksi omaan ruokablogiini.Kiva löytää tämä blogi!

    VastaaPoista
  7. Eko-Joni: Joo suosittelen kyllä tofua, alkaa proteiininlähteet hupenemaan pikku hiljaa, vaikka uusimman tiedon valossa niiden saannista ei kai tarvitse olla niin huolissaan, jos vaan tekee ruoan oikealla tavalla.

    Olli Posti: En todellakaan pane pahakseni:) Pitääkin tutustua noihin matskuihin ja siihen luomusivustoon. Hyvä!

    Yaelian: Tervetuloa, oma blogisi vaikutti aivan mahtavalta.

    VastaaPoista
  8. Mites tää nyt menikään? Eikös tofu nimenomaan tehdä tuosta tuhoisaksi todetusta soijasta. Ja tuossa artikkelissakin minkä olit linkittänyt juttuusi sanottiin:

    "Vegetarians who consume tofu and bean curd as a substitute for meat and dairy products risk severe mineral deficiencies."

    Millä tavalla luomusoija on parempaa kuin tavallinen jos siinä kuitenkin on nuo anti-nutrientit ja myrkyt? Vai eikö ole?

    VastaaPoista
  9. miihkali: Soijassa on käsittääkseni kaksi ongelmaa: Gm ja jalostusprosessi (ks. heksaanipostaukseni) sekä tuo soijapapujen vastaravintoaineseikka. Kuitenkin tofun valmistusprosessissa pyritään eliminoimaan nuo ei-toivotut aineet, tämän vastauksen sain keväällä luomutofun valmistajalta:

    "Tofuja ei varsinaisesti fermentoida, eli käytetä. Fermentoituja soijatuotteita ovat mm. soijakastike, miso, tempeh ja natto. Pitkä liotus ja juoksetusprosessi (heran ja proteiinin erotus toisistaan) poistaa tofunvalmistuksessa heran mukana soijapavusta suurimman osan samoista, ei-toivotuista, aineista kuin fermentointikin".

    En oikein osaa enää kommentoida tähän tofuasiaan, kun sekin on jäänyt pois. Suosittelisin sitä kohtuudella (niinkuin kaikkea muutakin) Tyydyttikö vastaus vai koitanko selvittää lisää?

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...