Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

25.4.2009

Ruokaa raaempana

Olen oppinut viime aikoina, että ruoka kannattaa syödä mahdollisimman raakana, koska raakaravinto sisältää suuren joukon entsyymejä. Entsyymit mm. edistävät ruoansulamista mahassamme ja huolehtivat ravintoaineiden kuljettamisesta elimistöömme. Kypsennetystä ruoasta on tuhoutunut suurin osa entsyymeistä, hyödyllisistä bakteereista ja lämpöherkistä vitamiineista. Tässä tiivis paketti raakaravinnosta, ja toki luomuttajat -palstalla saa kiinnostuneet lisätietoa.

Seuraavassa muutamia viimepäivien kokkailuja. Reseptit ovat helppoja ja nopeita ja suht.raakoja tai ainakin paistettu pienellä lämmöllä.


Tofusalaatti: luomuvihanneksia, marinoitu luomutofu kevyesti paistettuna sipulin kanssa, salaatinkastiketta. (Salaatinkastikkeetkin ovat monet varsinaisia e-pommeja, kannattaa tsekata ja varmimmin tehdä itse, esim. oliiviöljystä, hunajasta, mausteista, viinietikka? Aikeissa tehdä lähiaikoina itse mango chutneyn tapainen kastike)


Mustapapusalaatti: luomuvihanneksia, päälle (luomu) mustapapuja (vaikka suoraan purkista), salaatinkastikkeena pelkkä maustamaton luomujogurtti, suola ja mustapippuri.


Tomaattimunakas: 3 munaa, sipulia, vettä, tomaatteja, mausteita. Sekoita munat, vesi ja sipuli astiassa ja paista kevyellä lämmöllä. Lisää sekaan tomaatit. Luomua tietty kaikki.


Näitä vihreitä smoothieita olen tehnyt jo useampia, aineksina vaihtelevasti sekaisin: - Avokado, omena, kiivi, banaani, mustikat, vadelmat, mansikat, hunaja, hamppurouhe, maca-jauhe, persilja, salaatti, pinaatti, vesi, maustamaton luomujogurtti jne. Olen lähes jokaiseen lisännyt hieman jogurttia, mutta oikeastaan pelkällä vedellä toimii kyllä tosi hyvin, on vielä raikkaampi. "Eli vihersmoothien perusajatuksena on saada ruuansulatukselle mahdollisimman helpossa muodossa olevaa tavaraa koneeseen..." lisää luomuttajat -palstalta.



Tässä kokeiltiin myös tuorepuuroa luomukaurahiutaleista. Itseasiassa meillä on höyryttämättömiä kaurahiutaleita, eli onkohan tämä sitten raakapuuroa? Puuroainekset jätettiin siis liottumaan yöksi ja aamulla kaadettiin vesi pois ja pistettiin sekaaan hieman suolaa ja rusinoita. Tarkoituksena olisi kokeilla seuraavan kerran vastaavaa quinoasta, joka on vielä ravintorikkaampi. Tästä mm. ohje ja muitakin ohjeita.



Tässä toinen smoothie, maustamaton jogurtti+itsetehtymysli = oiva välipala



Tämä ei ole omatekemä annos, vaan kävimme syömässä ravintola Jalla Jallassa Tampereella. Seinät mainostaa pizzaa ja kebabia, mutta Egyptiläisen ravintolan listalta löytyy myös kasvisvaihtoehtoja kattavasti ja itse maistoin ensimmäistä kertaa Hummusta, joka on kikherneistä tehtyä tahnaa. Mukana myös falafelejä ja kokonaisuudessaan annos vaikutti aika terveelliseltä - ainakin verrattuna muiden vetämiin kebabeihin, pizzaan ja ranskalaisiin. Käännytettäviä riittäisi siis:)



Ostokseni Hyvinvoinnin tavaratalosta saapuivat ja kaikki vaikuttaa ensikokeilemalta tosi hyviltä. (Paitsi kuukuppia ja hamppupihvejä en oo vielä ehtiny kokeileen:) ) Itseruskettava ei ainakaan minulle jättänyt laikkuja tai ollut liian voimakas - tosin pohjarusketusta löytyy jonkin verran. Olen saanut nauttia auringonottamisesta jokainen aurinkoinen aamu omalla parvekkeella :)



Ja loppuun vielä kuvien kruunu: lähellämme oleva kävelytie/alikulkutunnelin alue ihan kaameen roskainen ja täynnä pulloja ja romuja. Oli pakko lähettää kuvia paikalliseen lehteen, että voisivat tulla siivoamaan ne!

t. valivali kukkahatutäti

11 kommenttia:

  1. Ihania sapuskoita, tuli oikein nälkä ;) Vihersmoothieta testailin tuossa eilen itsekin, ja makoisaa oli :)

    VastaaPoista
  2. Voitko antaa jotain hyvän makuisia vihersmoothie reseptejä? Ja kertoisitko vähän lisää tuosta itseruskettavasta?

    VastaaPoista
  3. Mua kiinnostais yleensäkin raakaruoka, mutta siihen on jotenkin hirveän vaikea päästä mukaan. Toivottavasti täältä saa helppoja käytännön vinkkejä. :)

    Entä pystyisitkö kertomaan jonkun sopivan vihersmoothiemixin kotimaisista raaka-aineista? Oma luovuus&kokkaustaidot kun ei oikein tuota toivottuja tuloksia. :D

    Ja nyt kun on kesä tulossa niin noihinhan vois lisätä nokkosta, apilaa, ruusunmarjaa, voikukkaa jne.

    Nii ja aijoo. Onko marinoidun tofun ja savutofun ero suuri(Soya-merkki)? Ostin savutofua ja ei vaan luonnistu sen syöminen multa. :o

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Vihersmoothieissa ei mielestäni voi paljon epäonnistua kun siis laittaa jotain vihreää (salaatti, persilja, yrtit, pinaatti), hunajaa, marjoja ja/tai hedelmiä ja vettä. Täyteläisempi tulee jos laittaa vähän maustamatonta jogurttia sekaan, mutta se voi viedä raikkautta pois (ja ehkä huonontaa aineen vaikutusta kropassa). En enää muista mitä oon heitellyt smoothieihin, mutta katsokaa ihmeessä Nutrix-kirjan (linkki oikealla palkissa) lopussa olevat reseptit, jossa on paljon variaatioita sekä muita ideoita. Nam nam. Jos joku tekee pahan smoothien näillä ohjeilla niin kertokoon ihmeessä;)

    anonyymi: Olen luonnonkosmetiikan puolelta etsinyt itseruskettavia huonolla menestyksellä (hinta tullut viimeistään vastaan) mutta tämä Laveran rasva vaikuttaisi ihan riittoisalta, tässä hieman siitä:

    "Sun sensitiv Self-tanning itseruskettava voide sävyttää ihoa luonnon raaka-aineilla. Sataprosenttisesti kasveista johdetuista ainesosista valmistettua sokeripohjaista itseruskettavaa voidetta voidaan suositella jopa kaikkein herkimmille ihotyypeille.

    Tämä pehmeä ja helposti levittyvä voide sisältää jojoban öljyä ja sitä voidaan käyttää sekä vartaloon, että kasvoihin. Kasvin esanssit ja aloe vera geeli kosteuttavat ihoa, jättäen sen samettisen pehmeäksi.E-vitamiini ja vihreän teen uute täydentävät voiteen ravitsevaa tehoa.

    Luontaiskosmetiikan sertifikaatit
    Lavera-tuotesarjalle on myönnetty BDIH-sertifikaatti. Tuote on kansainvälisen Vegan-liiton hyväksymä.

    Lavera-tuotteissa ei käytetä synteettisiä hajusteita eikä väri- tai säilöntäaineita."

    Ostettu siis Hyvinvoinnin tavaratalosta (verkkokauppa)

    Joni: Vihersmoothien päivittäinen lisääminen on ensimmäinen askel raaempaan ja puhtaampaan ravintoon, kannattaa edetä hitaasti, jotta kroppa ei paljoa kiukuttele:) Ehdottomasti noita villin luonnon antimia kannattaa hyödyntää smoothieissa, ne on kaikkein parhaimpia!!!

    Joo, tiedän mitä tarkoitat, savutofu on aika voimakkaan makuinen, en itsekään juurikaan osta sitä. Kokeile marinoitua, siitä olen kuullut muiltakin vain positiivista! Myös itse voisi kokeilla marinoida maustamatonta, pitääkin kokeilla muuten!

    VastaaPoista
  6. toi Jalla Jallan annos on kyllä niin herkku hummuksen ystäville. itse voisin syödä sitä varmaan vielä enemmän ja sitä sentään tulee annoksessa r.u.n.s.a.a.s.t.i. nammm!
    -Hanna

    VastaaPoista
  7. Hanna: Joo kuulin heliltä että kävitte siellä kans:) Oli kyl positiivinen yllätys ne kasvisafkat!

    VastaaPoista
  8. Hyviä vinkkejä, kiitos! Nuo smoothiet kiehtovat kovasti; tapasin tehdä sellaisia marjoista ja hedelmistä + jukurtista jonkin verran, mutta sitten tuli vähän laktoosihaasteita. Veteen tai johonkin vaihtoehtotuotteeseen tehtynä voisi kokeilla.

    VastaaPoista
  9. Tuossa myslissähän on öljyä,niin meneekö se öljy pilalle siellä uunissa?Tuleeko siitä siis pahaa öljyä,kun se kuumennetaan?

    VastaaPoista
  10. Ei noin pienissä asteissa. Toki postauksesta on jo aikaa, ja ehkä mielummin suosittelisin tähänkin kookosöljyä, joka ei takuulla pilaannu:) Myslin voi tehdä myös ilman kypsentämistä.

    VastaaPoista
  11. JALLA JALLASSA ON PAREMPI RUOKA IKUNA. T HASSAN AL-KHARSANI.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...