Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

11.4.2009

Proteiinipitoisia kasviseineksiä

Jos olet kiinnostunut aloittamaan tai kokeilemaan helppoa kasvissyöntiä, hyvä keino lähteä liikkeelle on kokeilla valmistuotteita, jotka ovat maukkaita, suht terveellisiä sekä vielä maistuvat lihalle.

Kasvissyöntini alkuaikoina ruokani koostui pääosin puolivalmisteista. Yleinen ruoka oli jonkinlaiset pakaste/eines kasvispihvit, joiden kanssa pastaa/perunaa jossain muodossa. Soijavalmisteet tuli sitten hieman myöhemmin, kun tajusin satsata proteiinin määrään. Go greeniltä oli joku vuosi sitten hyviä soijapihvejä, mutta ne lopetettiin ilmeisesti vähäisen kysynnän vuoksi, harmi. Nyt pakastevalikoimissa on enää ruotsalaisen Hälsans Kök -valmistajan erilaisia kasvisperäisiä tuotteita, mutta ne on kyllä ravitsemuksellisesti hyviä tuotteita, koska niissä on paljon proteiineja, kivennäisaineita, hyviä rasvoja sekä ei lainkaan säilöntä- ja keinotekoisia väriaineita. Proteiinit ovat vehnä- ja soijaproteiinin seos. Pakkausten hintaluokka on siinä 4-5€ paikkeilla ja niistä tosiaan saa ainakin 2-3 annosta.

Näitä pyöryköitä löytyy usein pakkasesta pahan päivän varalle ja maku on aika lähellä lihaa (vaikka ei kyllä tarvis) On sopivan mausteinen ja mehevä koostumus ja pakkauksesta riittää ainakin kolmeen käyttökertaan. Proteiinia on 18g/100g.





Toinen suosikki on soijanakit, jotka varmasti aiheuttavat ennakkoluuloja jo nimen perusteella, mutta aivan turhaan. Ne oikeasti maistuvat ihan norminakeille ja monet on sanoneet, että makua on todella vaikea erottaa. Itseäni se ei ainakan haittaa ja maistuu sinapin kanssa, vaikka kesällä grillatessa tai vaikka kasvis pyttipannun sekaan. Suosittelen kokeilemaan. Proteiinia myös 18g/100g.



Näitä nugettejakin on kokeiltu, muistaakseni maku oli kyllä maukas, mutta ihan kanaa vastaava - jopa liiankin, koska en siitä erityisemmin pidä. Proteiineja 15g/100g.


En kyllä ole löytänyt muualta kuin pakasteesta soijavalmisteita tai yleensä proteiinipitoisia valmisruokia, esim. tofusta tai pavuista. Kuivaosastolla on toki soijaleikkeitä, suikaleita jne sekä tietenkin juusto-osastolta (yleensä) marinoitua/kylmäsavustettua tofua, joka on valmis heti käytetettäväksi.

Tämä kuva on Hälsans Kökin sivuilta, jossa on reseptejä näistä valmisteista. Kuvassa on pyttipannuherkku, jota olen muunneltuna siis tehnytkin. Sivuilla on myös Quinoa-pinaatti- nakkipata, jota myös aion kokeilla.



Oikealla vielä Finduksen falafelit, jotka ovat todella hyvän makuisia, mutta proteiinia vain 7g/100g, sekä lisäksi lisäaineita melko kasa.


Mielestäni näitä valmisteita on ihan ok käyttää silloin tällöin, kun aikaa tai jaksamista ei ruuan laittamiseen paljoa ole. Tämä ei ole muuten Hälsans Kökin mainos, kertoisin mielelläni muistakin proteiinipitoisista valmisteista JOS NIITÄ OLISI! Vai onko sinun lähikaupassasi?

Ikävä lopputieto. Googlaus selvitti valitettavan faktan: Suomen Nestle Oy on kontaktimme Hälsans Kökiin. Ristiriitainen asia kyllä, suosiako kasvisruokaa vai boikotoida Nestleä. Suosittelen silti kokeilemaan tuotteita ja toivotaan,että vaihtoehtoja tulee markkinoille.

2 kommenttia:

  1. Kommentoin tähänkin juttuun jälkeenpäin, että en mitenkään suosittele näitä valmisteita jos vaihtoehtona on tehdä puhtaista ruoka-aineista. Valmistajan sivuilla ei löydy tietoa, ovatko ne gm-soijaa, epäilen että siinä tapauksessa on. Ainoastaan luomu varmistaa tuotteen "terveyden".

    VastaaPoista
  2. Mäkin teen mieluiten ruokani itse puhtaista raaka-aineista mutta joskus on kyllä kieltämättä kiva itse kunkin saada jotain nopeaa ruokaa ja siinä tapauksessa nämä yllä mainitut on kyllä mielestäni pienempi paha kun moni muu :) Lisäksi mun mielestä nuo sesam nuggetit on todella hyviä :) Ja nakit tietty, vaikka niistä joutuukin vähän pyyhkimään rasvaa pois.

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...