Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

23.4.2009

Proteiinien laatu

On jo aika päivittää infoa lisäproteiineista. Viime aikoina olen aika pitkälle joutunut arvioimaan uudestaan hyväksi luultuja tuotteita ja luopunut ainakin lähes kaikista soijatuotteista. Alkaisikohan laatutietoisuus saamaan täällä Suomessakin tilaa pelkän hinnan ja markkinointihehkutuksien sijaan myös lisäproteiineissa, joita itsestään muuten huolehtivat ja huippukuntoa tavoittelevat suurissa määrin käyttävät? Aiheeseen perehtyminen ja pikkasen korkeamman hinnan maksaminen kannattaa, koska se maksaa itsensä moninkerroin takaisin.

Tässä tämänhetkiset omat arviot lisäravinneproteiineista:

Hera:

  • Suosituin lisäravinne tällä hetkellä, koska vaihtoehdot eivät kovin tunnettuja

  • Peräisin lehmästä, juuston valmistuksen sivutuote, raaka-ainetta paljon saatavilla, eikä sille ole elintarvikeollisuudessa juuri muuta käyttöä, mikä osittain selittää sen suuren suosion

  • Teollinen tuotantotapa, kaukana alkuperästään

  • Samat ongelmat kuin muiden maitotuotteiden kanssa (lehmien ja niiden syömän rehun kautta kemikaalit ym. tuotteeseen, homogenoitu koostumus saatta aiheuttaa terveyshaittoja, ei sovi maito-allergikoille ks. maitotauti)

  • Ei saata sopia myöskään muna-allergikoille, koska saattaa sisältää vähän myös sitä

  • Hehkutetaan paljon, kyllä edesauttaa varmasti lihaskasvua ja rasvanpolttoa- mutta terveysvaikutuksia ei tunneta tarpeeksi, joten kannattaa olla hieman varovainen ainakin jos paljon käyttää

  • Suuret markkinointikoneistot, valtavan lisäravinnebisneksen kärkituotteita

  • Oma mielipide: kakkaa, saattaa aiheuttaa turvotusta, ilmavaivoja, on teollista ja yliarvostettua

  • Jokainen, joka on joskus unohtanut tiskaamattoman heraproteiiniä sisältäneen sheikkerin huoneenlämpöön pariksi tunniksi tietää, että MIKÄÄN ei haise pahemmalle kuin “pilaantunut” hera, sopii miettiä mitä heralle tapahtuu ihmiskehon sisällä, missä on myös lämmintä.

Soija:
  • Peräisin soijasta, joka suureksi osin on geenimanipuloitua sekä kemikaaleja sisältävä

  • Pitkälle jalostettu

  • Paljon allergiaa maidon tapaan

  • Soijapapujen turvallisuudesta ristiriitaista tietoa (vaikuttaa mahdollisesti kehon hormoni toimintaan epäsuotuisasti)

  • Ei ympäristöystävällinen (toki parempi kuin lihantuotanto tai herantuotanto)

  • Suuret markkinointikoneistot (heran jälkeen toiseksi suosituin proteiinilisäravinne)

  • Oma mielipide: Ei kiitos

Hamppu:
  • Kasvatetaan orgaanisesti ilman torjunta-aineita, ei ikinä geenimanipuloitu

  • Siemenet sisältävät mm. omega 3 ja 6 hyvässä suhteessa

  • Sisältää kaikki 8 tärkeintä aminohappoa

  • Ei aiheuta allergiaa

  • Ympäristöystävällinen

  • Oma mielipide: Loistotuote kaikin puolin, jauheena, siemeninä, rouheena jne. esim. hampunsiemenrouhe sisältää yli 30% proteiinia ja on edullinen

Herne:
  • Ihanteellinen, käsittääkseni kaikkein paras aminohappokoostumus

  • Lähes orgaaninen (hieman epämääräinen selitys, mikä on NUTRALYS®?)

  • Hyvin vähäistä allergia
  • Ei geenimanipuloitu

  • Ympäristöystävällinen

  • Ei kokemusta, mutta haluaisimme mahdollisesti tutustua

Riisi:
  • Käsittääkseni hyvä aminohappokoostumus

  • Kuitenkin ei-ympäristöystävällinen

  • Myös orgaanisena
    (- Huonosti löytyi uskottavaa tietoa, koska aika uusi tuote minulle, kertokaa joku viisaampi)

Toki Heraa ja Soijaa saa myös orgaanisena jauheena, suomessa tosin vielä heikohkoa tarjonta. Silti ne ovat pitkälle jalostettuja tuotteita, mutta toki parempia kuin ei-orgaaniset. Riisi- ja herneproteiineista tietoa löytyi vähemmän.

Olen itse alkanut vähentämään lisäproteiinien käyttöä ja miettimään enemmän ravinnon kokonaisvaltaisuutta. Proteiinien laatu, aminohappokoostumus ja imeytyvyys on ainakin tärkeämpi kuin sen määrä.
Lisäksi se on kaukana oikeasta ruoasta, mitä tässä elämäntavassa olisi tarkoitus tavoitella.


Lähteitä:

vitamins.lovetoknow

innvista

dhigroup

+ omat kokemukset



t. Heidi +Rikulta pari lisäystä (ps. jos joku haluaa lähes täyden pussin heraa/soijaa tule hakeen meiltä!)

6 kommenttia:

  1. Herneprotsku maistuukin paremmalta kuin soijaprotsku. Mulla on kans yks aloitettu soijaprodepussi kaapissa. Ajattelin jatkaa herneprotskulla. Sekoittuukin paremmin. Sitten kun olen rikas, siirryn hamppuun varmaan.

    Havahduin juuri vähän aikaa, että on mennyt vähän liian pitkään tosi soijapainotteisesti. Soijakerman olenkin jo pitkään korvannut kookoksella tai kauralla. Esim. Alpron maustamaton soijajugu, luomutofu, soijarouhe ja -palat ovat varmasti käytössä jatkossakin. Soijankäyttöä olen ajatellut hillitä ihan siksikin, että aina syö sitä samaa eikä herkistyisi soijalle.

    Soijasta olisi kiva saada puolueeton tutkimus. Tuntuu, että osassa tutkimuksessa saattaa puhua lihateollisuus. Eipä sillä osa soijatuotteista on niin pitkälle prosessoitu. Pitkälle prosessoitua safkaahan olis ihan fiksu välttää.

    Heran hypetystä en ole oikein tajunnut. En eläin-, ympäristö- tai terveysnäkökulmastakaan. Tää on aika hyvä: http://www.youtube.com/watch?v=tYpafipJyDE

    aprilmoon

    VastaaPoista
  2. Puolueettomia ja uskottavia tutkimuksia on kyllä vaikea löytää ja koska kokemus jalostetuista (ja mahd. gm) tuotteista on pieni, voi mennä aikoja että oikeat vaikutukset selviää.

    Luomutofua käytän myös itse, sekä luomusoijarouhetta hyvin vähän. Se kalliuskin on suhteellista, voisi ajatella niin että kun syö vähemmän laadukasta saa saman kuin paljon huttua (tai paljon enemmän). Toi maitojuttu on kyllä asiaa!

    VastaaPoista
  3. Riisi ja hamppu ois omat valinnat:
    Sun warrior on monen aika luotettavan "gurun" mukaan puhtainta tavaraa mitä markkinoilta saa: http://www.youtube.com/watch?v=9HFAVeRyagQ
    Itsekin todennut kyllä tosi toimivaksi tavaraksi. Muutama tosi laadukas hamppuprotsku on löytyny kanssa, mutta eivät toimita suomeen :/

    VastaaPoista
  4. vegaanikauppa.com myy sekä herne- että hammpuproteiinijauheita.

    VastaaPoista
  5. Jes ja tosiaan Punnitse ja Säästä ja Runsaudensarvi ainakin Tampereella myy hamppuprotskua.

    VastaaPoista
  6. Tässä Mike Adamsin aivan loistava yhteenveto tämän hetken parhaista lisäproteiineista!
    http://www.naturalnews.com/025070.html

    Sun Warrior -riisiproteiini on oma suosikkini. Siinä on mukavasti myös lysiini-aminohappoa, mitä on pidetty riisiproteiinien ainoana puutteena. Riisiproteiinihan on kaikista hypoallergeenisin, eli se taatusti sopii kaikille.

    Mutta nykyään en enää käytä edes Sun Warrioria, enkä aiokaan sitten kun kesä tulee urheiluineen. Olen löytänyt jotain vielä paljon parempaa.

    Spirulina.

    Se on luonnon tekemä täydellinen proteiinilisä, joka toimii vaan niin hemmetin paljon paremmin kuin paraskaan eristetty proteiini. Ei se prode itsestään mitään siellä kehossa tee; eikohän se vaadi myös jonkun entsyymin ja vitamiinin ja hivenaineen ja glykoravinteen ja rasvahapon jne jne...

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...