Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

6.4.2009

Hernekotletit, hirssiä ja sienikastiketta

Näitä hernerokkapihvejä on kokeiltu jo useammassa blogissa ja päätin itsekin kokeilla, koska vaikutti niin hauskalta ja ennen kaikkea HELPOLTA. Maku oli...hernekeiton makuinen yllättäen:) Ehkä söisin mielummin keiton muodossa, mutta miksei näinkin. Sienikastike oli aivan ihanaa, hirssiä kokeilin ekaa kertaa, se oli aikalailla quinoan ja couscousin kanssa samalla mauttomalla linjalla (mutta mikä lisuke pelkiltään on maukas?). Eli terveellinen lisuke, mutta kaipaa kyllä seurakseen kastiketta, mausteita (vähintään suolaa)

HERNEKOTLETIT
(N.5-7 PIHVIÄ)

1 tlk Pirkka luomu -hernekeittoa (lihatonta!)

sinappia

korppujauhoja

öljyä paistamiseen


Avaa hernekeittopurkki molemmista päistä ja työnnä irtileikatulla päätypalalla hernekeitto kokonaisena palana ulos purkin toisesta päästä. Leikkaa hernekeitto sopiviksi viipaleiksi. Sivele viipaleisiin molemmille puolille sinappia. Leivitä sinappiset viipaleet korppujauhoissa. Paista runsaassa öljyssä. Tarjoile.


HERKKUSIENIKASTIKE
Tuoreita herkkusieniä (miksei muitakin) 350g
1 iso punasipuli
1 iso normisipuli
alpro soya kevyt ruoka (5%)
suolaa
mustapippuria

Pilko sienet ja sipulit, paista rasvassa pannulla n. 10 min, lisää suolaa ja mustapippuria ja lopuksi rasvaseos.


-Yhdessä purkissa hernaria on n. 30g protskuu, eli kahdessa pihvissä on ainakin 10g. Aikaisemminhan kerroin hernekeitosta, jonne suoraan lisäsimme soijarouhetta, näinkin voi tehdä.

- 100 g:ssa herkkusieniä on enemmän kuituja kuin viipaleessa kokojyväleipää. Lisäksi erään tutkimuksen mukaan herkkusienissä olisi myös B12-vitamiinia, jota yleensä tavataan vain eläinkunnan tuotteissa. Tämän vitamiinin puutteesta kasvissyöjiä yleensä varoitetaan.Sienillä on myös veren kolestrolitasoa alentava vaikutus. Proteiineja sienissä on kohtalaisesti ja elimistölle hyödyllistä, glukaanipitoista kuitua runsaasti. Kaloreita sienissä on sen sijaan vähän, keskimäärin 30 kilokaloria sadassa grammassa.

–Sienten hiilihydraatit ovat hitaasti imeytyviä eivätkä sienet sisällä rasvaa. Merkittävää on, että viljellyistä sienistä suomalainen saa D-vitamiinia, josta varsinkin kevättalvella on puutetta. Myös B-ryhmän vitamiineja sienistä saa hyvin, kuten kaivattuja folaatteja. Vitamiinien ohella sienistä karttuu kivennäis- ja hivenaineita.

Hirssissä taas on rautaa enemmän, kuin missään muussa viljassa, sekä kuitua jopa 8,5%.

Lähteet: Ketunleipä-blogi, www.aamuposti.fi, www.sienifarmit.net, go green

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...