Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

6.3.2009

Soijamakaronilaatikko

No niin, pitkästä aikaa. Usan reissusta ollaan palattu ja ihmetellään ankeeta ja pientä Suomea. Ehkä myös toimettomuudella on oma osansa tai vuodenajalla - kesää odotellessa (parempaa pliis ku viime kesä). Masista ei helpota se kun kaikki kivat OMAT matkakuvat tuhoutuivat stanan Lontoon turvatarkastuksen läpivalaisussa (ilmeisesti). Siitä toipuminen kestää kauan. Florida, Boston, New York ja yksin selvitymiset 9 eri lentokentän läpi on siis muistoissa vain. Terveellistä ruokaa oli hieman ikävä, varsinkin kun ulkona piti syödä. Ei tosin ruokakaupastakaan löytänyt; Fat free -humpuukkilla on suuret markkinat, sen sijaan "no added sugareita" ei millään meinannut löytää. Jenkeillä näyttäisi olevan vielä piiiikä matka ruokailutottumuksien muutokseen. Aika kaukana ollaan kestävästä kehityksestä kun useassa ravintolassa täytyi syödä Paikan Päällä kertakäyttöastioilta.

Asiaan sitten,
Tässä siis aikas maukkaan soijamakaronilaatikon ohje (n. vuoallinen):

- n. 400g Täysjyväpastaa/makaronia
- n. 3-4 dl soijarouhetta
- 2 sipulia
-vettä
-mausteita, esim. kasvisliemikuutio, paprika, mustapippuri, chili, ketsuppi

- n.6 dl luomumaitoa/kaurajuomaa (itse käytin 2 dl maitoo, loput kaurajuomaa)
- 1 luomumuna (en tiä onko välttämätön)
- maitoseokseen hieman suolaa ja valkopippuria, halutessa päälle juustoraastetta

- Keitä makaroni/pasta lähes kypsäksi --> valuta vedet pois
- Laita pannulle reilu loraus öljyä ja paista hetken ensin sipuleita. Tässä vaiheessa voit lisätä myös mausteet (paitsi kasvisliemikuution)
- Lisää hiljalleen joukkoon soijarouhetta ja vettä (n. 1 dl/1dl rouhe) jolloin soija paistuu ja turpoaa samalla. Sekoita kasvisliemi kunnolla joukkoon, ja tarkista onko mausteita tarpeeksi. Älä paista liian kypsäksi, soijaa ei tarvitse kypsentää, vaan ruskistaa. Itse sekoitin myös ketsuppia tähän seokseen lorauksen.
- Sekoita maitoseos(+muna) ja mausteet ja kaada öljyttyyn vuokaan makaroni/soijaseoksen päälle
-Ripottele halutessasi juustoraastetta päälle.
- Kypsennä 200 asteessa n. 40 min tai kunnes näyttää kypsältä:)

ps. En tiedä johtuiko kaurajuomasta (käytin ekaa kertaa) mutta laatikko maistui jotenkin mehevämmältä. En ole ihan varma mittasuhteissa esim. munamaidon suhteen en jaksa laskea tarkkaa määrää vaan kaadan päälle niin paljon kun mahtuu (mielummin mehevä laatikko kuin liian kuiva)

TARJOILE ESIM. PUOLUKKAHILLON JA PORKKANARAASTEEN KANSSA. Njam:)



-

2 kommenttia:

  1. tuli kokeiltua ja tuloksena tosi maukas laatikko.
    vähän sovelsin reseptiä, laitoin 2 luomumunaa mut nehän on tosi pieniä muutenkin, ja mausteet (paitsi kasvisliemikuutio) sekotin vasta munamaitoon ja paprikajauhetta mukaan. reseptiä pienensin lisäksi 200g makaroni ja 2dl soijarouhe. annoin kypsentyä rauhassa uunin alatasolla n.45 min 175'C. taisinpa tehdä elämäni ensimmäisen soijamakaronilaatikon, ja tuli paljon paljon parempi kuin yhdestäkään lihaversiosta aikoinaan. se soijan "ruskistus" reseptissä olevalla tavalla oli kyllä parempi, kun uittaa niitä ensin vedessä. liekö se sitten mehevyyden salaisuus ;)

    VastaaPoista
  2. Jeejee. Soveltaminen kannattaa aina, kun perusaineet on suht samat:)

    VastaaPoista

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...