Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

23.3.2009

Perinteinen ruokaympyrä...

Katsoessani kuvaa perinteisestä Suomalaisesta ruokaympyrästä mieleeni muistuu Seven Eleven-ketjun kauppa Malesiassa vuonna 2007. Monikansallisen, kellon ympäri olevan liikkeen valikoimasta ei kovin montaa terveelliseksi luokiteltavaa elintarviketta löydy, mutta käteeni osuneen peltisen Cream Cracker-(kermakeksi =/) pakkauksen takaa löytyvä teksti oli jo vähän liikaa. Siinä oli kuva Malesian terveysministeriön suosittelemasta ruokapyramidista, ja härski väite siitä, että malesialaisen perusruokavalion tulisi koostua suurelta osin näistä kyseisistä kermakekseista! Monissa kaakkois-aasian maissa länsimaisten sijoittajien ja suuryritysten raha jyllää melko voimakkaastikin, mutta että näin oikein terveysministeriötä myöten lobbailtu "tutkimustulos" pitkälti vehnästä, voista ja sokerista koostuvien keksien terveellisyydestä tuntui silti aika uskomattomalta.

Miten tämä liittyy Suomalaiseen ruokaympyrään, jota meille on opetettu niin kauan kuin muistamme? Hyvin pienellä nettisurffailulla käy ilmi, että ravintoympyrän ja sen sukulaisen ravintopyramidin laatii Suomessa instanssi nimeltään Valtion ravitsemusneuvottelukunta, jonka jäsenet ovat "ravitsemusasioita käsittelevien viranomaisten, kuluttaja-, neuvonta- ja terveydenedistämisjärjestöjen, sekä teollisuuden, kaupan ja maatalouden järjestöjen edustajia". Kuulostaa melkoiselta lobbailukomitealta, ainakin omasta mielestäni.
Vaikuttaisi siltä, että tuollaisen neuvottelukunnan välittömiin intresseihin tuskin kuuluu ottaa huomioon puolueettomat tutkimustulokset mm. tärkkelyspohjaisten hiilihydraattien (peruna, pasta), maitotuotteiden ja viljatuotteiden sekä lihan haitallisuudesta tai täydellisestä sopimattomuudesta nykyihmisen ravinnoksi. Puhumattakaan niiden tehotuotannon ekologisista saatikka eettisistä vaikutuksista... Toki nämä suositukset mukautuvat ajan henkeen siltäosin, että esim. erilaisia täysjyvätuotteita suositellaan parhaina kuidun lähteinä vaikka vihannekset, pavut ja linssit ovatkin tosiasiassa parempia ilman turhia, "huonoja" hiilihydraatteja. Perinteiset uskomukset ja ruokailutottumukset vallitsevat ties kuinka kauan kunnes ihmiset oppivat kyseenalaistamaan näitä "totuuksia".

lähde:
Ravitsemusneuvottelukunta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...