Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

17.3.2009

Go organic!


Olemme viime aikoina ostaneet kaiken luomuna minkä saa ja minkä löydämme. Hinta on hieman korkeampi, mutta olemme sen valmiita kestämään ja pihistetään sitten muualta. Muutenkin kun olemme vähentäneet (tai oikeastaan olleet ilman) maitotuotteita olo on ollut jotenkin parempi tai ainakin niin voi uskoa:). Ihmettelen myös, että kun syö näin terveellisesti, ei tee edes mieli mitään teollista; lisäaine/sokeri/suolapitoista. Söin vähän aika sitten salaatin kanssa pitkästä aikaa tonnikalaa enkä meinannut pystyä syömään sitä, niin suolaiselta se maistui.

Suomessa ollaan kyllä jälkijunassa luomumarkkinoilla, tuotteiden myynti viime vuonna oli huimat 1%, kun Ruotsissa ollaan jo 6% ja Tanska on tutkimuksen mukaan maailman luomuin maa (tuotteiden kulutuksessa), jota Suomi on siis 5-6 vuotta jäljessä. Esim. luomumaidon markkinaosuus on Tanskassa 30% kun Suomessa alle 3%. Kun Euroopassa luomuinnostus on kasvanut tasaisena 2000-luvulta lähtien, suuntaus Suomessa oli päinvastainen Lidlin tullessa markkinoille luukuttaen "halpaa", jolloin laatu jäi toisarvoiseksi asiaksi. Oltaisko nyt kuitenkin heräämässä pikku hiljaa tämän ekologisuuden sekä terveysasioiden luukutuksen myötä parempaan suuntaan?

Tulevaisuudennäkymät ovat onneksi lupaavat, jopa täällä Suomessa. Sen voi sanoa jatkuvien lehtijuttujen (mm. viime sunnuntain aamulehti), tutkimustulosten ja muiden "vihreiden" uutisten myötä. Kestävä kehitys - kuka enää voi sanoa ettei se kannata? Tai se, ettei yksi ihminen voi vaikuttaa. Piti vain odottaa vuosia kunnes luomusta tuli trendi, että viesti meni perille. Nyt vielä odotellaan muutama vuosi, että viesti menee perille hitaimmillekin herääjille. Tutkimuksen mukaan kysyntää olisi erityisesti luomueineksille/valmisruuille, jottei luomu nähtäisi vaivalloisena. Luomua ei pitäisi myöskään nähdä ylellisyystuotteena varsinkin näin matalasuhdanteen aikana. Markkinointi pitäisi olla myös näkyvämpää - raha on sisällä itse tuotteessa, mutta kauppiaita pitäisi ehdottomasti kannustaa luomutuotteiden näkyvyyden parantamiseen kaupoissa (Ks.tuleva kirjoitukseni tuotteiden markkinoinnista)
Tutkimukset eivät puolla varsinaisten luomukauppojen kannattavuutta Suomessa, lukuunottamatta pienempiä erikoiskauppoja isommissa keskuksissa. Markkinat ovat valitettavasti parin ketjun varassa, tosin Tradeka onneksi yrittää erottautua lisäämällä Reilun kaupan valikoimaa (joka tosin ei välttämättä ole luomua). Tällä hetkellä luomutuotteilla on korkea hävikki, mikä aiheuttaa oravanpyörän - ei kannata tilata lisää. Jos hinnat laskisivat hieman ja näkyvyys paranisi - niin ehkä kulutus kasvaisi? Tarvitaan vaan tahtoa, joten kysy ja anna palautetta omalle kaupallesi.

Myös kisuille olemee ostaneet luomutuotteita, joita on kyllä äärimmäisen vähän tarjolla. 400g Yarrah luomulihapurkki maksaa myös noin 3 kertaa enemmän perus teolliseen purkkiruokaan verrattuna, mutta se on kestettävä. Kisut ovat siis myös tutkinnan alla, ja ainakin virkeitä ja onnellisilta vaikuttavat. (Pistin muuten juuri samalla palautetta whiskas -sivustojen kautta, kun huomasin että ainakin englannissa on myynnissä whiskas organic-sarja - että suomeenkin tätä please)


Lähteitä: Opinnäytetyö, www.luomu.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...