Tietoiseksi tuleminen. Vastuu kaikesta elämästä. Luonnollinen ruoka. Laatu ja luonnollisuus kaikilla elämän osa-alueilla.

17.3.2009

Epäterveellisten tuotteiden markkinointi


Muutama viikko sitten Jenkeissä ollessani oli huvittavaa katsella paikallisia mainoksia, kun joka toinen mainos oli orgaanisuutta henkivän tuotteen mainos ja joka toinen esim. cokiksen (ks. kuva, organic coke, kaikki on siis mahdollista) Suomessa mainokset vilisevät epäterveellisiä tuotteita tai sitten näitä terveysvaikutteisia, joista pitäisi ehdottomasti kirjoitella enemmän (negatiiviseen sävyyn).

Kuluttajaliitto on vastikään julkaissut laajan tietopankin lapsille suunnatusta epäterveellisen ruuan markkinoinnista. Sivustolta löytyy mm.tuotevertailuja, asiantuntijoiden sekä lasten haastatteluja, tiivistelmiä jne. tarkoituksena myös herätellä vanhempia tuotteiden valinnoissa. Yhdessä haastattelussa 13-vuotiailta tytöiltä kysytään minkä muron he valitsisivat kaupassa (muutama vaihtoehto) ja he valitsevat Fitness muron sen terveellisyys-mielikuvan vuoksi. Tuotevertailut-osiossa ainakin Fitness fruits -murot olivat pahimpien joukossa (yli 35g sokeria/100g, mieti yli kolmannes!) Nuorempien poikien valintaan vaikuttivat taas pakkausten mukana saatavat kylkiäiset, ei itse tuote. Aikamoista markkinointia. Jugurteissa ja viileissä taas YKSIKÄÄN tuote ei täytä sydänmerkin kriteereitä, sillä yksikään tuote ei ole vähärasvainen. Se siitä jugurttien terveellisyydestä. Tosin tutkimukseen valitut tuotteet olivat sellaisia, joita markkinoidaan piirroshahmojen tai kylkiäisten avulla.

Lastenaterioita tutkittaessa todettiin, että lapsia houkutellaan juuri kylkiäisillä erittäin energiapitoisten aterioiden pariin esimerkkinä hampurilaisravintolat, jossa lapset siirtyvät 9v paikkeilla lastenateriasta (600kcal)- junior-ateriaan (860kcal), joka on liian iso hyppäys energiamäärässä. Myös muut epäoleelliset seikat vaikuttavat ostopäätökseen, kuten tuotepakkauksissa olevien piirroshahmojen kuvat sekä internetsivustot, jotka vaativat jopa rekisteröitymisen. Myös tunnetut urheilijat ovat sponsoreiden kautta epäterveellisten tuotteiden kyljessä. Aika omituista. Vanhemmilla on tässä tilanteessa suuri vastuu, kun lapsena opitut tottumukset vaikuttavat pitkälle aikuisuuteen. Vastuuta toivotaan tietysti myös elintarvikeyrityksiltä. Sivustojen tuotevertailut olivat mielenkiintoisia,vaikka vertailuryhmät olivat melko suppeita. Toivoisin vielä kattavampia vertailuja ihan aikuisten vastaaviin tuotteisiin, jossa painoarvoa olisi myös lisättyjen ainesosien määrällä, esim. juuri nämä terveysvaikutteiset tuotteet (joihin ehkä itsekin uskoin jokunen aika sitten)

Lähde: www.kuluttajaliitto.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi, tarkastele, peilaa, opi...